תוכן עניינים

בכפר מעריכים נוף ירוק. גם אנשים שמתגוררים ביישובים עירוניים לחלוטין בשרון זקוקים מפעם לפעם לירוק בעיניים. למעשה, הרצון לסביבה ירוקה מביא הרבה אנשים באזור השרון לגדל ליד הבית עץ או אפילו כמה עצים. ובמקום שבו גדלים עצים, נדרשת לפעמים כריתה או עקירה. כריתת עצים בשרון נדרשת מכל מיני סיבות שכדאי להזכיר. חשוב לא פחות לדעת שלא כל אחד יכול לגשת ולכרות, היכן שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה. למעשה, על פי החוק, אפילו מי שרוצה לכרות עץ הצומח על אדמתו יצטרך בדרך כלל לעמוד בתנאים מסוימים.

לפני מספר שנים עודכן החוק בארץ הנוגע לשימור עצים וצמצום הכריתה. עץ מעל גודל מסוים, שנחשב לבוגר, נחשב לשמור ומוגן, ממש כמו פרח מוגן. כלומר, לא ניתן לבצע פעולה שתזיק לו, אלא רק אם יש בכך סיבה מאוד טובה וחיונית. לפני שנסביר מה יכולה להיות סיבה טובה וחיונית שתאפשר כריתת עצים בשרון נסביר מה צריכים לעשות כדי שפעולה כזאת תקבל אישור רשמי.

באזור השרון, כמו בכל אזור אחר בארץ, בעל הסמכות לאשר או לא לאשר כריתה של עצים נקרא פקיד היערות. תושבי השרון, אפילו אם רוצים לכרות ליד הבית, חייבים לפנות לפקיד היערות של השרון. הוא הסמכות והוא צריך להגיע אישית למקום בכדי לבדוק ולהיווכח במו עיניו במה הדברים אמורים. חשוב להוסיף שלפעמים, גם פעולה לכאורה יותר עדינה, כמו גיזום עצים, תיחשב לכריתה. גיזום נחשב לכריתה אם במהלך העבודה מסירים חלק גדול מהעלווה של העץ ואם מסירים חלק נכבד מהענפים (כלומר מעבר לפעולה "קוסמטית" ועדינה).

קיומו של עץ חי ובריא מעוגן בחוק, וזה די דומה למה שגורס חוק צער בעלי חיים. אין לפגוע בעץ או להזיק לו סתם כך. אך כפי שהחוק מתיר להכניס להסגר כלב מסוכן ותוקפני, החוק יתיק במקרים מסוימים לעקור או לכרות עץ באזור השרון, אם הדבר נדרש למטרה חשובה של בטיחות. תוחלת חייו של עץ יכולה להיות ארוכה מאוד. ישנם עצים מאוד עמידים וחזקים, שיכולים להתקיים אפילו מאות בשנים. כשעץ ניצב בטבע, במקום מבודד, קריסה של ענף פה ושם לא מהווה סכנה בדרך כלל. אבל סמוך למגורי האדם או מעל שבילי טיולים, עצים עתיקים או ענפים חולים, יבשים או מאוד כבדים, עלולים לגרום לאסון.

במקרים שבהם ברור הוא שהעץ מהווה סכנה משמעותית, יותר לכרות אותו תוך שימוש באמצעים מתאימים. יחד עם זאת, במידת האפשר, לא תבוצע כריתה של העץ כולו. הסרה של ענפים, גיזום וכריתה של ענפים מסוימים תספיק על מנת למנוע סכנה. כריתת ענפים שכורעים תחת משקלם, לדוגמא, תוכלו למנוע את קריסת העץ כולו. כך, לא תיווצר סכנה שענף שנשבר יפגע בעובר אורח או בבעל הבית שבחצרו צומח עץ, שנים רבות. כריתת עצים בשרון לא תתבצע אך ורק כדי למנוע סכנת חיים או סכנת פציעה. כריתה של ענפים בולטים או מסוכנים חשובה על מנת למנוע מהרוח לשבור אותם. ענפים שעפים ברוח יכולים לקרוע חוטי חשמל. חלקי עצים שבעת סערה נתלשים עלולים לסחוף עימם גגונים, להרוס גגות, לתלוש תאורת רחוב, לפגוע בדודי שמש ולהרוס תשתיות אחרות. גם במקרה ששורשי עץ הורסים קווי ביוב, ניתן ואף צריך לבצע פעולות שימנעו את המשך ההרס ויאפשרו שיקום נאות.

מעבר להיבט הבטיחותי החשוב בפני עצמו, כריתת עצים בשרון נדרשת לעיתים מטעמי פיתוח. כשרוצים לפתח, לבנות, להקים יישוב, לפתח מבנה חקלאי, לסלול כביש, להקים בריכה או כל פעולה דומה אחרת, יש צורך במגרש פנוי. אם עומד במקום בית ישן, יתכן והבית ייהרס. כדי להקים גשר חדש, צריך להרוס גשר ישן. באותו אופן, אם עץ עומד במקום שבו צפויות להתחיל עבודות בניה, חפירת יסודות ופיתוח ועבודות עפר, יתכן ויהיה צורך לבצע כריתה (בכפוף לקבלת אישור כחוק). נדגיש כי לא תמיד כדאי למהר ולכרות. לפני שמסירים עצים שלכאורה מפריעים, אפשר לבדוק האם גיזום מבוקר יוכל להשיג את אותה תוצאה. נזכור כי ביישוב עירוני, דירה או בית עם נוף ירוק שווים יותר. לעצים ולצומח בכלל יש ערך אסתטי, רגשי ומעשי. העצים נותנים צל, נוי, לפעמים פירות ובעיקר, עושים לכולם טוב על הנשמה.

כריתת עצים בשרון צריכה להתבצע בצורה מבוקרת, תוך יישום כללי בטיחות וזהירות. הפעולה צריכה להתבצע על ידי אנשים מוסמכים, בעלי אישור גוזם מומחה. אישורים מטעם משרד החקלאות מהווים תעודת איכות. בנוסף, הקפידו להזמין איש מקצוע בעל מוניטין, שמקפיד לבצע כל עבודה עם ביטוח תקף. לסיום, העבודה המקצועית נעשית על פי כללי עבודה בגובה, של משרד התמ"ת. כך מבטיחים שהטיפול ייעשה בצורה נכונה, סדר הסרת הענפים יתבצע כראוי ובסיום, גם הגזם יפונה על פי חוק.

תפריט נגישות

התקשר עכשיו!