כריתת עצים בנתניה

תוכן עניינים

קשה לומר שנתניה מוקפת יערות עבותים וחורשות אדירות, אבל בכל זאת יש בעיר עצמה לא מעט עצים. לא בכל יום נוטעים בנתניה עצים חדשים ובאותו האופן, גם כל כריתה צריכה להתבצע בזהירות, בהקפדה ולפי הנהלים. מה אומר החוק על כריתת עצים בנתניה, למה צריך לכרות ומתי אפשר לגזום, האם יש דבר כזה "עץ פרטי" – מידע חשוב לתושבי נתניה.

האם עץ יכול להיות פרטי

השאלה אם עץ יכול להיות פרטי חשובה מפני שהיא משפיע על התשובה, מי יכול לבצע כריתת עצים בנתניה ומי לא. למרות שעץ יכול להיות נטוע על אדמה פרטית וגם פירותיו הינם רכוש הפרט, עדיין המדינה קבעה שהוא לא רק פרטי. עץ הוא גם רכוש ציבורי ולכן, גם באדמה פרטית לא יכול כל אחד להחליט האם ומתי הוא רוצה לכרות את העץ. לצורך כריתה של עץ, ולצורך העניין מדובר גם על גיזום רחב היקף, חייבים לקבל אישור מפקיד היערות. כן, גם באזור נתניה פועל פקיד היערות ובסמכותו לאשר האם צריך ומותר לכרות עצים אפילו על שטח פרטי.

מדוע ומתי צריך לגזום או לכרות

כריתה של ענפים או עצים, גיזום של חלקים מהעץ או כל פעולה של חיתוך מסיבי עשויים להיחשב על פי החוק ככריתה. מכיוון שהעץ מועיל לאדם והוא חלק מהטבע, אין להתייחס לפעולה שיש בה אלמנט של הרס, בקלות ראש. אמנם ענפים יכולים לצמוח אבל אם עושים גיזום בצורה מוגזמת, לא נכונה ולא ראויה, העץ כולו עלול למות. לכן, כריתת עצים בנתניה תיעשה רק במצבים שבהם הדבר נחוץ, חיוני או חשוב מאוד. למשל:

  • גיזום של עץ עשוי להיעשות לצרכי טיפוח. למשל כדי למנוע מענפים לגדול עד לסכנת שבירה וקריסה.
  • גיזום או כריתה עשויים לעזור למניעת מפגעי בטיחות. כריתת ענפים לא יציבים או כאלה שעלולים להישבר ברוח תשמור על הסביבה, על חוטי חשמל, על תשתיות, על גגות בתים וכמובן על הדיירים או עוברים ושבים.
  • גיזום או כריתה נעשים כחלק מטיפוח קבוע, לשמירה על הנוי, מניעת חסימת אוויר, רוח, אור.
  • כריתה או גיזום נעשים על מנת שאפשר יהיה לפתח, לבצע עבודות עפר חיוניות, לבנות בתים חדשים או לפנות את האדמה לצורך סלילת כביש, בניית מרכז מסחרי וכדומה.

מי להזמין לביצוע העבודה

לצורך כריתה של עצים בנתניה לא מזמינים נגר וגם לא מזמינים גנן. אנשי מקצוע שעוסקים בגיזום וכריתה הם בעלי מקצוע מזן אחר. על מנת לעסוק בכך יש צורך להכיר את החוק, לדעת לחתוך עצים וענפים בצורה זהירה. גורמים כמו משרד החקלאות ומשרד התמ"ת מעניקים רישוי רלוונטי, למשל בגיזום, עבודות גובה וכדומה. תמיד וודאו שאתם מזמינים איש מקצוע עם רישיון, עם כלי עבודה תקניים, ניסיון וביטוח תקף.

תפריט נגישות

התקשר עכשיו!